Red en Blue oceans
4 februari 2020
Een zogenaamd ‘gat in de markt vinden’ is de droom van elke ondernemer. Echter zijn er maar weinige die dit lukt en lijkt het steeds lastiger te worden. Een theorie die helpt om een relatief nieuwe markt te vinden met weinig concurrentie, is de theorie van de Red en Blue oceans. In deze blog gaan we dieper in op deze theorie.
Red oceans
Binnen het vakgebied van strategisch management wordt er vaak gesproken over zogenaamde Red en Blue Oceans. Met de Red Ocean bedoelt men een markt waarbinnen veel concurrentie is. Men onderneemt in een bestaande markt met reeds bestaande concurrenten voor een zo groot mogelijk marktaandeel. Hierdoor is de groeiruimte in deze markt beperkt, terwijl wel elke onderneming wilt doorgroeien. Het resultaat hiervan is een moordende concurrentie.
Blue oceans
Het tegenovergestelde van de Red Ocean is de Blue Ocean. Met de Blue Ocean doelt men op een nog relatief ‘lege’ markt. De onderneming boort een nog onbekende markt aan waarbinnen nog nauwelijks tot geen concurrenten aanwezig zijn. In plaats van dat de onderneming de concurrentie aan gaat, wordt er een relatief nieuwe markt gecreëerd. Er is sprake van een markt waarbinnen nog geen/nauwelijks regels en standaarden zijn vastgesteld.
Koers zetten naar een Blue Ocean
De meest voor de hand liggende manier om een Blue Ocean te bereiken, is door een geheel nieuw product of een geheel nieuwe service uit te vinden. Helaas is dit echter voor velen niet weggelegd, vanwege de grotere risico’s en vele beperkingen. Gelukkig is er een relatief gemakkelijkere manier waarmee jij koers kan zetten naar een Blue Ocean.
De markt waarbinnen jouw onderneming opereert is namelijk op te delen in een groot aantal niches. Deze verschillende niches hebben ook verschillende behoeftes en vereisen verschillende aanpakken. De combinatie van een strategie met een bepaald specialisme zorgen ervoor dat je een specifieke behoefte in een bepaalde niche perfect kunt vervullen. Door jezelf met jouw onderneming te focussen op een bepaalde niche, transformeer je jezelf in een specialist. Specialisten zijn een stuk schaarser, waardoor je jezelf zal onderscheiden van een groot gedeelte van de concurrentie!
Jezelf door ontwikkelen!
Specialist word je echter niet zomaar, hiervoor dien je jezelf door te ontwikkelen en de behoefte van een specifieke niche perfect te vervullen. Het is dan ook noodzakelijk om jezelf in het begin te ontwikkelen tot specialist. Echter is het misschien nog wel belangrijker om jezelf als specialist te blijven ontwikkelen, zodat je de specifieke behoefte in de toekomst perfect blijft vervullen.
Heeft deze blog je interesse gewekt om jezelf op strategisch gebied door te ontwikkelen? Dan is het zeer waardevol om jezelf aan te melden zodat je onze wekelijkse businessinzichten ontvangt! Je kunt jezelf aanmelden voor de businessinzichten via www.fm-educatie.nl/strategische-tips/.