Social media, een last of een zegen voor jouw onderneming?
4 februari 2020
Social media, een last of een zegen voor jouw onderneming?
Uit een onderzoek uitgevoerd door de Kamer van Koophandel over de staat van digitalisering blijkt dat 66% van de ondervraagde ondernemers aanwezig is op social media kanalen als LinkedIn, Twitter of Facebook. Slechts 28% van de ondernemers zoekt de interactie op online forums op door discussies te voeren over hun interessegebied. (KVK, 2019).
Het merendeel van het MKB is dus aanwezig op social media. Echter zie je dat een groot deel ondernemers op social media aanwezig is “omdat het moet/hoort” in plaats van dat ze social media als zegen voor hun bedrijf zien. In onze ogen is dit jammer, want op social media liggen juist zoveel kansen.
Speciaal voor ondernemers die social media beter in willen zetten hebben we hier enkele waarde toevoegende doelen opgesteld die behaald kunnen worden via social media.
De meest gebruikte doelen:
1. Naams- en/of merkbekendheid;
2. Nieuwe leads;
3. Extra sales;
4. Nieuwe zakenrelaties/partners;
5. Websiteverkeer.
De minder bekende, maar zeker niet minder waardevolle, doelen:
1. Expertstatus;
2. Feedback/reviews/testimonials;
3. Een community met veel interactie;
4. Aantrekkelijkheid voor nieuw personeel.
Gelukkig hoef je niet één specifiek doel na te streven, maar kan je de focus leggen op verschillende doelstellingen. Echter is het wel belangrijk een doel/enkele doelen voor ogen te hebben die je wilt behalen en je content hierop af te stemmen. Social media is ontwikkeld om je op het platform te houden en jouw tijd te roven wanneer je geen concreet doel en bijbehorend plan voor ogen hebt. Pas ervoor op dat je een content creator blijft en geen content consumer wordt!
“Social media is just a buzzword until you come up with a plan.” – Unknown
Waar het vaak misgaat?
Vaak gaat het bij ondernemers fout bij de denkwijze over social media. Ze zien social media kanalen als de ideale platformen om hun reclame via te verspreiden. Op jouw eigen tijdlijn zie je dit waarschijnlijk ook regelmatig voorbij komen. Vaak zal dit het tegenovergestelde opleveren van het gewenste doel, namelijk door scrollen en irritatie in plaats van interactie en een conversie.
Social media platformen zoals Instagram en Facebook zijn in beginsel geen verkoopplatformen, maar social mediaplatformen. Men is aanwezig op social media om vermaakt te worden en up-to-date te blijven. Daarmee zeggen we niet dat je op social media geen acquisitie kunt plegen, leads kunt verzamelen of (online) verkopen kunt realiseren. Er dient gewoon een andere aanpak gehanteerd te worden!
“Successful companies in social media function more like entertainment companies, publishers, or party planners than as traditional advertisers.” – Erik Qualman
Wil jij winnen op social media en jouw doelstellingen behalen, maar hier ook niet te veel investeringen voor doen? Meld je dan aan voor onze nieuwe online cursus ‘Gratis marketing via social media’. In deze cursus geven we jou alle ‘social media hacks’ mee en ontwikkel jij jezelf door tot een ware contentmachine die constant conversies nastreeft.
Deze cursus is geschikt voor ondernemers die niet tot matig actief zijn op social media, maar ook voor ondernemers die hun social media prestaties naar een nog hoger niveau willen tillen.
Reserveer jouw plekje in de online cursus via https://www.fm-educatie.nl/opleidingen/gratis-marketing-via-social-media/