8 vragen aan Heidi Alemans van KRUSLI

Voor deze blog heb ik een interview afgenomen met Heidi Alemans van de startup KRUSLI. Begin 2018 startte Heidi Alemans KRUSLI. De startup maakt ontbijtgranen van 50% gered voedsel en is daarnaast laag in suiker. In april van dit jaar nam ze ontslag bij Unilever en stortte ze zich fulltime op het ondernemerschap. Een gewaagde en inspirerende keuze! 2019 komt ten einde, een goed moment dus om haar enkele vragen te stellen over hoe maatschappelijk verantwoord haar afgelopen jaar als ondernemer is verlopen!

Hoe ben je op het idee van KRUSLI gekomen?
‘’Ik heb gewerkt voor verschillende bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. Hier zag ik dat veel goede voedingsingrediënten weggegooid worden. Na wat research kwam ik erachter dat 1/3 van ons voedsel wordt weggegooid. Dit is te veel naar mijn mening! Mijn interesse werd gewekt, omdat deze ingrediënten nog prima gebruikt kunnen worden. Dit gecombineerd met mijn passie voor gezonde ontbijtjes heeft ervoor gezorgd dat ik KRUSLI gestart.’’

Hoe ging de opstart, was het veel trial-and-error?
‘’Zeker! Niet alleen in het begin, maar nu nog steeds. Als startup weet je nooit of een bepaalde strategie of product gaat werken. In ons geval was het bijvoorbeeld spannend of bepaalde smaken aan zouden slaan. Hier doen we natuurlijk wel onderzoek naar, maar je hebt nooit 100% zekerheid.
De vier smaken die we nu hebben zijn in de zomer van 2018 ontstaan. Uiteindelijk zijn we op deze smaken uitgekomen, door heel veel smaken te testen op markten, bij vrienden en bij familie. Onze smaken zijn enerzijds heel herkenbaar, zoals Appel & Walnoot, maar ook avontuurlijk, zoals Bietjes & Gember.’’

KRUSLI is een sociale onderneming, jullie pakken een uitdaging aan in onze maatschappij: voedselverspilling. Hoe belangrijk is het sociale aspect voor jou als ondernemer?
‘’Super belangrijk! Ik onderneem om een positief verschil te kunnen maken, zowel op duurzaam als op sociaal gebied. Dat is echt mijn brandstof.’’

Welke tip heb je voor starters en mkb-bedrijven die een positieve impact willen maken op de maatschappij?
‘’Kies iets waar je gepassioneerd over bent, go for it en geef niet te snel op. Dit geldt eigenlijk voor het ondernemerschap in zijn geheel. Opgeven kan altijd nog, ondernemen is vallen en opstaan. Geloof in je eigen kunnen en je bedrijf dan volgt de rest vanzelf.
En wat betreft een positieve impact; er is altijd wel iets wat je als ondernemer kan doen. Kijk bijvoorbeeld is in je eigen gemeente bij de Stichtingen of sociale initiatieven. Deze organisaties zijn vaak op zoek naar mensen met inhoudelijke thema’s, zoals communicatie en IT.’’

Je noemde het al even trial-and-error en vallen en opstaan. Hoe ga je als ondernemer om met tegenslagen? En hoe herpak je je?
‘’Les leren en weer doorgaan. Als je nog steeds je missie waar kunt maken dan is het slechts een opstakeltje. Onze missie is het redden van zoveel mogelijk voedsel en mensen en bedrijven bewust maken van de impact van voedselverspilling. Elke beslissing die we als bedrijf maken, heeft dit als basis.’’

Terug naar KRUSLI. Welke waarde voegen jullie toe voor jullie klanten? En hoe belangrijk is jullie waarde strategie?
‘’Onze unieke waarde is het duurzame product wat wij aan onze klanten leveren. Hierdoor maken we het mogelijk en gemakkelijk voor de klanten zelf en/of hun eigen klanten om voedsel te redden en maatschappelijk verantwoorde keuzes te maken. Daarnaast voegen we ook waarde toe voor onze toeleveranciers. Wij betalen een eerlijke prijs voor hun ‘’reststromen’’ en een samenwerking met ons is voor hun ook een mooi onderdeel voor hun marketing/website/brandstory. Op deze manier kunnen we goede partnerships opzetten, waar meerdere partijen voordeel uithalen. Vandaar ook Let’s Rescue Food Together, we kunnen het niet alleen. Een duidelijke missie (voedsel redden) is super belangrijk! Om dit vervolgens waar te maken is een juiste strategie nodig, zowel op korte als lange termijn.’’

Welke business trends verwacht je in 2020?
‘’Twee trends of ontwikkelingen zullen zich naar mijn mening doorzetten, namelijk:
1. Meer aandacht voor de aankoop van duurzame producten;
2. Meer transparantie in de keten en over de productie en achtergrond van de ingrediënten.
Je ziet al dat er veel op deze ontwikkelingen wordt ingespeeld, dat is goed nieuws!’’

Tot slot: als je één ding anders zou kunnen doen tijdens het starten van je onderneming, wat zou het zijn?
‘’Meer focussen op de grote belangrijke zaken en nee zeggen tegen de kleine dingen waar je minder impact mee kunt maken. In Nederland heb je als startup veel mogelijkheden en kan je steun en aandacht krijgen vanuit verschillende hoeken. Dit is natuurlijk erg mooi, maar let wel op dat je gefocust blijft op je doel en niet op allerlei bijzaken.’’

Naast dat KRUSLI zelf zoveel mogelijk voedsel wilt redden, proberen ze via hun social mediakanalen ook consumenten en andere bedrijven te inspireren om voedselverspilling tegen te gaan. Bekijk dan ook zeker hun LinkedIn pagina en Instagram pagina.

De volgende keer gaan we praten met Gerhard te Velde. Hij is businesscoach via zijn bedrijf Groeivoer en heeft een eigen podcast. Hierin spreekt hij met inspirerende ondernemers.