In mijn vorige blog lag de focus op 5 circulaire bedrijven die een positieve impact maken op de industrieën waarin zij opereren. Deze bedrijven laten zien dat er veel mogelijkheden zijn om onze economie in een circulaire economie te veranderen.
Dit keer kijken we naar de impact die jij kan maken met jouw onderneming. Er zijn namelijk verschillende manieren om als ondernemer een positieve impact te maken op de omgeving of industrie. Je kent het gezegde ‘’een betere wereld begint bij jezelf’’ immers vast wel. In deze blog bekijken we een aantal manieren om dit te doen.
Lange termijnstrategie
Een goed begin van een lange termijn strategie is om een MVO-plan op te stellen. Hierin beschrijf je de maatschappelijke impact die jij met jouw onderneming wilt maken. Onderdeel van het MVO-plan zijn onder andere een omschrijving van jouw ambitie op dit vlak, de planning en een beschrijving van hoe de uitvoering verwezenlijkt zal worden. Het MVO-plan geeft een overzicht voor de betrokkenen bij uw onderneming (stakeholders).
Samenwerking met een goed doel of sociale onderneming
Als ondernemer heb je vaak veel expertise in huis over jouw vakgebied. Goede doelen of sociale ondernemingen kunnen deze kennis vaak goed gebruiken. Door een samenwerkingsverband aan te gaan met een dergelijke maatschappelijk verantwoorde onderneming draag jijzelf als ondernemer ook een steentje bij.
Een samenwerking kan op verschillende manieren vormgegeven worden. Wat belangrijk is, is dat er echte ambities en afspraken zijn; wat bieden beide partijen en wat levert het voor beide partijen op. Het geven van een financiële bijdrage is natuurlijk een mooi gebaar, maar is redelijk oppervlakkig.
Het is aan te raden om een samenwerking aan te gaan met een partij die dichtbij jouw onderneming staat. Een voorbeeld is een ICT professional die een gratis workshop of training geeft aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit laatste kan bijvoorbeeld via de lokale gemeente.
Waardecreatie
Een positieve impact maken, hoeft absoluut niet iets te zijn wat alleen extra werk en geld kost. Het is namelijk ook een manier om waarde te creëren voor jouw onderneming. Het geeft jouw onderneming een extra laag en daarmee een extra verhaal richting jouw doelgroep.
Een eerlijk en goed sociaal of duurzaamheidsverhaal van een onderneming spreekt de consument tegenwoordig erg aan. Dit blijkt uit het Dossier Duurzaam 2018 van b-open en GfK. Zo vindt 46 procent van de Nederlanders duurzame of maatschappelijk verantwoorde aspecten belangrijk bij de keuze voor een product of dienst. En 36 procent is ook bereid extra te betalen voor dergelijke producten of diensten. Dit percentage is de afgelopen jaren aan het stijgen.
Zo koppelt de startup Hatsup. de verkoop van mutsen, t-shirts en sjaals aan mentale gezondheid. Van elke verkocht product wordt er iemand geholpen die in psychische nood zit. Daarnaast is de kleding duurzaam en eerlijk geproduceerd.
Een ander voorbeeld hiervan is Toms. Het schoenenmerk werd bekend met de slogan ‘’One for One’’. Met de aankoop van elk paar schoenen, doneert Toms een paar aan iemand in nood. Twee succesvolle ondernemingen die laten zien dat er prima waarde gecreëerd kan worden via een sociaal en duurzaam verhaal.
Ecologische footprint berekenen en deze verminderen
Met een positieve impact bedoelen we ook een klimaat neutrale impact. Want welke impact heeft jouw bedrijf eigenlijk op het klimaat? Wat is de zogeheten ecologische voetafdruk?
Via deze handleiding van De Correspondent kan je dit berekenen. Hierbij wordt gekeken naar drie dingen: de uitstoot veroorzaakt door de eigen bronnen binnen de organisatie (o.a. energieverbruik, huisvesting en zakelijk vervoer), uitstoot door ingekochte en verbruikte elektriciteit of warmte en uitstoot door activiteiten van een andere organisatie (door bijvoorbeeld investeringen).
Afvalreductie is ook een manier om jouw ecologische footprint te verminderen en tegelijkertijd kun je afvalkosten besparen.
Je kunt ook de CO2 uitstoot van jouw bedrijf compenseren via verschillende programma’s. Weet wel dat dit geen lange termijn oplossing is, maar wel een tussenoplossing totdat jouw bedrijf echte stappen heeft gemaakt op het gebied van duurzame innovatie.
Zo compenseert Verstegen Spices & Sauces haar jaarlijkse uitstoot van 3.445 ton CO2 om vervolgens de uitstoot ook te gaan verminderen. Dit doet het bedrijf via een zogeheten ‘’agroforestry’’ programma, waarbij er duurzame voedselbossen worden aangelegd.
Tot slot
Kortom er zijn meerder opties om een positieve impact te maken. De in deze blog genoemde opties zijn bewezen effectieve manieren om jouw onderneming maatschappelijk verantwoord te maken, maar er zijn uiteraard meerdere opties. Er zijn legio mogelijkheden die voor een win-win situatie kunnen zorgen; goed voor de wereld en goed voor jouw onderneming.