Waarom zouden jouw potentiële klanten voor jou kiezen in plaats van voor de concurrentie? Hoe zorg jij als ondernemer ervoor dat je jezelf onderscheidt van deze concurrenten? Waarin blinkt jouw onderneming uit?

Deze vragen zijn belangrijk om aan jezelf te stellen als ondernemer en hierop passende antwoorden te formuleren. Door de opkomende nationale en internationale concurrentie wordt het steeds belangrijker om een goede concurrentiepositie voor jezelf te creëren en deze naar buiten te brengen. Zeker op het internet is het belangrijk om de consument een goede reden te geven om bij jouw onderneming een aankoop te doen of met jouw contact op te nemen, want binnen enkele klikken zitten ze al op de website/webshop van de grootste concurrent.

De hedendaags succesvolle en populaire bedrijven besteden veel aandacht aan strategische beslissingen. Voor goedkopere kleding shop je bij de Primark, maar voor het hogere segment kleding kijken we naar bijvoorbeeld Gucci of Dolce & Gabanna. Bedrijven die geen keuze maken en blijven richten op het middensegment hebben het zwaar of gaan failliet. Het beste voorbeeld hiervan is de V&D.

Zeker binnen de zakelijke dienstverlening zien we veel ondernemers geen waarde strategie kiezen. Zij proberen het best mogelijke product te leveren tegen de laagst mogelijke prijs, maar tevens ook de klant tegemoet te komen in zijn verwachtingen. Uiteraard vinden wij het ook belangrijk om een hoge klanttevredenheid na te streven, maar op elk gebied willen uitblinken is niet realistisch. Het gevolg hiervan is dat er een ‘van alles wat’ strategie zal ontstaan. Echter wil je geen zakelijke service aanbieden voor een gemiddelde prijs, van redelijk hoge kwaliteit en waar de onderneming een beetje zijn best doet om de behoefte van de klant te vervullen. Maak jij jezelf hier ook schuldig aan?

Je kan dit voorkomen door een duidelijke strategische positie in te nemen ten opzichte van de concurrentie. Hoe wil jij dat jouw klanten jou en je onderneming zien? Wil je graag de goedkoopste zijn, de hoogste kwaliteit service bieden of jouw klanten perfect bedienen?

Helaas zien we MKB’ers vaak nog te weinig aandacht schenken aan de strategische positionering van hun eigen bedrijf. Gelukkig zijn er strategische modellen die jou als ondernemer helpen bij deze strategische positionering. Een van deze strategische modellen is het model van Treacy en Wiersema. Bij FM Educatie vinden we het belangrijk dat ondernemers hun onderneming constant blijven verbeteren.

Daarom stellen wij gratis een whitepaper beschikbaar, waarin wij uitleggen hoe je de ideale waarde strategie voor jouw onderneming bepaald!

Deze is te downloaden via www.fm-educatie.nl/strategische-tips/